Unohtunut vallan mainita... Kansalliskirjastoon (KK) alkanut keräämään meemejä. Kansalliskirjastohan on Helsingissä toimiva laitos, "joka vastaa kansallisen julkaisuperinnön ja ainutlaatuisten kokoelmiensa säilyttämisestä, kuvailusta ja käyttöön asettamisesta" (lainaus Wikipediasta). Eli kerää, säilyttää ja esittelee pääsääntöisesti kirjallista aineistoa. Ajankohtaiset aiheet ovat ilmeisesti yksi kohteista. Maaliskuussa 2020 KK ilmoitteli nimittäin etsivänsä koronaepidemiaan liittyviä aineistoja, tiedotteessa mainittiin mm. meemit. Kerättävä aineisto on oltava kotimaista eli suomalaista tekoa, teksti saa toki olla muullakin kielellä. Tiedotteen voi lukea täältä.
Kun meemeistä ja koronasta tuli puhe... Sosiaalisessa mediassa on innostuttu taiteesta, taiteen elävöittämisestä ja eräänlaisesta uudelleenasettelusta. Someilmiöksi on nimittäin noussut klassikkomaalauksien elävän elämän tulkintoja, uudelleenversiointia. Ilmeisesti ilmiö lähti liikkeelle @tussenkunstenquarantine -tilin teoksista. Suomessa/suomalaisversioita löytyy somesta enemmän ilmeisesti hakusanalla #karanteenitaidetta, Instagramista löytyy @karanteenitaidetta-tili. Museot-sivusto on muuten julkaissut kisan aiheesta. Mielenkiintoisia teoksia, pakko myöntää...
Karanteenitaiteesta voi lukea vaikkapa Ylen artikkelista (7.4.2020) ja HS:n jutusta (2.4.20).
Muut mieleen tulleet aiheet ja huomiot
Maaliskuussa 2018 kirjoitin merkinnän koiranruokamainoksista. Pohdin mainonnan eri ulottuvuuksia, lähinnä miten ja millä termeillä ruokaa mainostetaan. Erään koiranruokayhtiön mainoksessa taidettiin käyttää muotoa "ainoa kotimainen koiranruokavalmistaja". Sehän ei taida tosiaan pitää paikkansa.
Vastaesimerkkinä olen käyttänyt Haukku-merkkiä (Kylmäsen koiranruokabrändi), joka tekee myös koiranruokaa. Ero näitten kahden yhtiön välillä on se, että toinen tekee nk. kuivamuonaa ja toinen on tuoretuotteiden tekijä. Yhtiöiden päämarkkinat ovat tosin erit, toinen on täysin koiranruoka-alalla kun toiselle koiranruokabisnes on "toissijainen markkina-alue".
Miksikö otin aiheen käsittelyyn? Nyt tänä keväänä nimittäin huomasin yhtiön mainoksesta uuden(?) sanamuodon, mainoslauseeseen oli lisätty sana kuivaruoka. Nyt vastaa paremmin todellisuutta.
Edit/lisäys: Ylen kanavilla esitettävä MOT-ohjelma on käsitellyt koirien ravintoa Tätä koirasi oikeasti syö -jaksossa (Areena) (esitetty 20.4.2020).
Aiheesta muualla
Kotimaisesta koiranruuasta tuli hitti – Dagsmark Petfoodin puolivuotias tehdas laajentaa jo tuotantoaan, Maaseudun Tulevaisuus 11.1.2018
Ruokitko koirasi kiinalaisella lihalla? Raaka-aineiden alkuperämaata ei tarvitse ilmoittaa, Yle 25.4.2017
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti