perjantai 28. syyskuuta 2018

Sekalaisia merkintöjä: Puhelimeen vastaaminen

Vuosien saatossa blogin arkistoihin on jäänyt yksi jos toinenkin merkintä luonnosasteelle. Idean synnyttyä olen aloittanut merkinnän kirjoittamisen, mutta koskaan en ole kaikkia merkintöjä saanut muokattua julkaisuvalmiiksi. Kävinkin vihdoin ja viimein luonnostekstit läpi, raakkasin kylmästi kaikki "turhat" pois. Tekstien ajankohtaisuus oli ja meni aikaa sitten. Luonnosasteelle jäi vielä muutama teksti, jotka uskon saavani jonkinlaiseen julkaisukuntoon. Eräs teksteistä on puhelinetiketti, johon paneudunkin nyt tässä blogimerkinnässä. Aihe ja merkintä eivät ole itsessään kovin vanhoja, ei ole ajallisesti pitkään roikkunut luonnoksena muitten joukossa. Itse asiassa aihe on tältä syksyltä, elokuun loppupuolelta.

Kuinka vastaat puhelimeen? Tai vastaavasti kuinka soitat puhelun? Miten puhut tai keskustelet eri tilanteissa? Pari kysymystä, jotka heräsivät tässä yhtenä päivänä...

Tilastoissa liikenteen lähteissä ja hakusanoissa oli uutena terminä puhelinetiketti. Hhmmm, mielenkiintoista... Juttelin nimittäin jokin aika sitten ystäväni kanssa puhelinkeskustelun käytännöistä, miten esimerkiksi puhelimeen tulisi vastata. Sattumaa vai tarkoituksellista? Kuka tietää.

Mitä keskustelimmekaan puhelinetiketistä? Pari viikkoa sitten etsin harjoittelupaikkaa, ja otin yhteyttä pariin potenttiaaliseen työnantajaan. Etsin erään yrityksen kotisivuilta yhteystiedot, pirautin saman tien henkilölle. Miten vastattiin puhelimeen? Sukunimellä! Normaalia, jos kyseessä olisi yksityishenkilö. Mutta jos on yrityksen kotisivuille listattu numero, tulisi puhelimeen vastata tyyliin Yrityksen nimi, Etunimi ja Sukunimi. Ei tarttis sitten varmistella onko soittanut oikean yrityksen henkilöstölle!

Soitin pariin muuhunkin firmaan, ja niissä kyllä vastattiin asiallisesti (Se ja se lehti, toimittaja X puhelimessa).

Tuli mieleen. Onko työpaikallasi perehdytetty puhelimen käyttöön? Muistui pari lyhyempää työpestiä, joissa jouduin vastaamaan puhelimeen. Toinen oli kirjasto ja toinen oli erään tapahtuman tapahtumatoimisto. Molemmissa käytiin läpi mitä ja miten homma hoidetaan, eli perehdytys käytiin läpi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti