lauantai 19. marraskuuta 2016

Taloustermejä: Indeksit


Tai Termejä: Talouden indeksejä olisi ehkä parempi otsikko?

Lueskelin Ilta-sanomien artikkelia (10 valoisaa merkkiä taloudesta: takseja ja samppanjaa), jossa käsiteltiin Suomen talousnäkymiä. Artikkelissa listattiin talousnäkymiä ja sen indikaattoreita. Artikkelin otsikossakin mainitut indikaattorit herättivät mielenkiintoni, ja päätin kerätä muutaman taloustermin merkityksineen yhteen blogimerkintään.

Shampanjaindikaattori [YLE]
Mitä enemmän ihmiset tilaavat kuoharia, sen paremmin menee. Enemmän rahaa juhlimiseen.

Taksi-indikaattori
Mitä enemmän rahaa käytössä, sitä useammin käytetään taksia.

Helmalinjateoria [HS]
Mitä lyhyempi helma, sen parempi taloustilanne.

"Yksi [...] talouden suhdanneteorioista koskee hameiden helmojen pituutta. Kyseessä on niin sanottu helmalinjateoria (hemline theory), jonka kehitti ekonomisti George Taylor vuonna 1926. Sen mukaan hameiden helmat lyhenevät nousukaudella ja pitenevät taloustilanteen synkentyessä.

[...]Kun helmalinjateoria syntyi lähes sata vuotta sitten, korrelaatioon vaikuttivat ilmeisesti myös silkkisukat. Kasvukaudella naisilla oli varaa hankkia silkkisukkia. Tällöin helmat lyhenivät, jotta sukat näkyivät." (Helsingin Sanomat)

Hampurilaisindeksi [SS]
Mitä huonompi taloustilanne, sitä useammin syödään hampurilaisia. Ostetaan halvemmalla jne.

"Edellisen laman perusteella, pikaruokaa syödään enemmän. Ihmiset katsovat mitä tietyllä euromäärällä saa, jolloin hieno syöminen vähenee." (Savon Sanomat)

Hampurilaisindeksiä ei pidä sekoittaa Big Mac -indeksiin. BM-indeksi kertoo toki myös ostovoimasta ja taloudellisesta tlianteesta, mutta kyseessä on enemmän vertailusta. Kuinka paljon tuote maksaa eri paikoissa ja kuinka paljon/monta tuotetta voi ostaa. McDonalds on globaali eli maailmanlaajuinen yritys, jonka tuotteet ovat täysin samanlaisia ympäri maailmaa. Tästä johtuen on helppo verrata eri maiden ostovoimaa.


Edit

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti