perjantai 5. helmikuuta 2016

Keräily: Postikortit

Törmäsin erääseen kuvaan, joka oli julkaistu tämän viikon Sompiossa (Sodankylän paikallislehti). Lehdessä on Vanha kuva -palsta, jossa ilmestyy nimensä mukaan vanhoja kuvia Sodankylästä tai Sodankylään liittyviä kuvia.

Tällä viikolla ilmestyneessä Sompiossa palstalla oli kuva vanhasta postikortista, jonka ajankohtaa palstalla tiedusteltiin. Muistin, että minulta löytyy arkistoista vastaava kortti. Oli pakko käydä arkisto läpi ja tarkistaa oliko korttia ja millainen kortti konkreettisesti on. Ja oliko kortti leimattu? Muisti kun on sitä mitä se on, kaikkia yksityiskohtia ei voi muistaa...

Arkistosta löytyi kyseinen kortti, ja muistin oikein: Kortti oli leimattu! Leiman mukaan kortti oli lähetetty kesällä 1980 Muoniosta, eli kortilla ikää ainakin 36 vuotta.

Mukava käyttää artikkelia pienenä "aasinsiltana" tai jonkinlaisena motivaationlähteenä. Nimittäin mielessä käyny jo useammin kirjoittaa jonkinlainen merkintä postikorttien keräilystä. Tai ainakin jonkinlainen tilannepäivitys, mitä löytyy jne.

Etsiessäni aiemmin mainitsemaani korttia arkistoistani, laskin samalla kuinka monta Sodankylä-aiheista korttia minulla itse asiassa on. Taisin päässä lukuun 60. Valitettavasti sekosin jossain vaiheessa laskuissani, ja lisäksi saatoin laskea muutaman nk. tuplakappaleenkin mukaan korttien määrään. Mutta voinee sanoa, että erilaisia Sodankylä-kortteja on 55 - 60 kappaletta. Lisäksi siihen vielä muutama kortti Rovaniemeltä ja pari Tampereen seudulta, niin luku lähentelee varmaankin 70...

Seita-säätiön julkaisema kortti
Mistä ja milloin korttien keräily alkoi? Hyvä kysymys, en itsekään osaa sanoa tarkkaa aikaa tai paikkaa... Aktiivisesti olen kerännyt kortteja varmaan reilu viisi vuotta. Sain jostain Seita-säätiön Suurten kairojen pitäjä -dokumenttijulkaisuun liittyvän kortin, jossa aiheena oli Sodankylän kirkonkylä vuodelta 1954. Tämän jälkeen olen aktiivisemmin kerännyt postikortteja. Tai ainakin tähän aikaan tein tiukemman rajauksen aiheeseen. Olen tällä hetkellä keskittynyt keräämään kortteja, joissa kuvattu Sodankylän keskustaa. Jonkinlaisena punaisena lankana se miten keskusta muuttunut vuosien ja vuosikymmenten saatossa.

Postikortteja olen aiemminkin kerännyt, vanhoja kortteja, joiden aihe tai sommitelma on herättänyt jonkinlaista mielenkiintoa. Esimerkiksi löysin kasan vanhoja kuvia/kortteja eräältä kirppikseltä Pirkanmaalla, aiheena Tampereen seutu 1900-luvun alkupuoliskolla (aiheesta olen tainnut aiemminkin kirjoittaa). Hinta oli sen verto alhainen, ettei kuvia voinut olla ostamatta. Lisäksi jossain vaiheessa arkistoihin on tullut myös kortteja Rovaniemeltä. Lähinnä nähtävyyksiä ja muistomerkkejä. Asuin Rovaniemellä lukion jälkeen reilu viisi vuotta, ja jälleen jollain kirppiksellä oli kasa halpoja kortteja...

Mistä hankin postikortteja? Kortteja olen hankkinut milloin mistäkin. Kaupoista, kirppiksiltä, Huuto.net-palvelusta, lahjoituksena... Suurimman osan korteista olen ostanut Huuto.net -palvelusta. Pari korttia olen tainnut ostaa "uutena" suoraan kirjakaupasta tai sotilaskodista. Oikeastaan sotilaskodista taisin ostaa useammankin kortin, oisko puolentusinaa erilaista. Sotkussa nimittäin oli myynnissä kortteja, joissa oli niin sisä- kuin ulkokuvia sotkun rakennuksesta eri vuosikymmeniltä. Ja lisäksi pari ulko/ilmakuvaa kasarmin alueesta. Olen tainnut tehdä tästäkin jonkinlaisen merkinnän aiemmin?

Tässä lyhyesti korttikeräilystäni, enempää en taida osata tällä kertaa kertoa...

Kaik yhes koos... Eli kasa kortteja, joita olen kerännyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti