lauantai 26. helmikuuta 2011

Elämää ja elokuvaa, pohdintoja tosielämää varten

Alkujaan piti kirjoittaa artikkeli/postaus elokuvan käyttömahdollisuuksista eri tilanteissa. Mutta valitettavasti iski väsy, en jaksanut tuottaa niin laajaa tekstiä kuin oli aluksi tarkoitus. Ja lisäksi huomasin alustavaa tekstiä kirjoittaessani etten osaa pukea kaikkea ajattelemaani sujuvaksi tekstiksi. Kenties (äidinkielen)opettajat ovat osanneet sen ennustaa aikojen saatossa, ettei kaikista ole kirjailijoiksi tai tekstintuottajiksi... :D

Tarkoitus oli pohtia olisiko elokuvista muuhunkin kuin pelkästään viihteeksi. Eli voisiko leffoista oppia jotain käytännönjuttuja, voisiko elokuvista oppia jotain? Voiko leffoja esim. käyttää vaikkapa historianopetuksessa. Miten muut aineet: matematiikka, fysiikka/kemia, biologia/maantiede? Esimerkkielokuviksi olin kaavaillut Schindlerin listaa (S.Spielberg, 1993), Perikatoa (O.Hirschbiegel, 2004) ja Talvisotaa (P.Parikka, 1989). Kaikki elokuvat sijoittuvat 2. maailmansotaan, ja taitavat kaikki perustua tositapahtumiin ja jokaisen leffan perustalla on jokin tutkimus/muistelma/kirja. Osaa elokuvia onkin käytetty historianopetuksessa peruskoulussa meittin nuoruudessa. Onko sitten hyvä vai huono asia... Toiseksi esimerkiksi otin katastrofielokuvat (Day after tomorrow, Deep impact, Armageddon etc). Kaikki ovat ainakin herättäneet kiivasta keskustelua siitä, onko todellisuudessa mahdollista tapahtua näin. Voiko näistä leffoista siis oppia jotain käytännön asioita, käytännönelämän kannalta jotain tärkeää? Vai onko niillä pelkästään viihdearvoa?

Tällaista siis suunnittelin alkujaan kirjoittavani. Mutta valitettavasti laiskuuttani (ja osaamattomuuttani) en alkanutkaan sitten sen kummemin paneutumaan asiaan ja tuottamaan pitempää tekstiä...

Lukijakysymys:
Mitä mieltä sinä olet? Onko leffoista muuhunkin kuin pelkästään vapaa-ajanviettoon?

Linkit:
- Nasa listasi kaikkien aikojen surkeimmat scifielokuvat, Yle
- Hyviä ideoita miten tuhota iso asteroidi, Tiede.fi-sivuston keskustelu
- Voiko komeetta törmätä Maahan, Särkänniemi.fi
- Luonnonlait ja elokuva, Tiede.fi / keskustelu

3 kommenttia:

  1. Mitä ilmeisemmin on, kun esimerkiksi Tiede-lehdessä palstaa pitää elokuva-ja televisiotieteen dosentti Veijo Hietala. Toisaalta onko oppiminen ja vaikuttaminen sama asia? Miten määritellään oppiminen? Puhutaanhan esim. "elämänkoulusta", mikä sisältänee kaiken. Onko oppiminen asenne? Joku oppii aina uutta, toinen ei oppinut koulussa taaskaan mitään... -js

    VastaaPoista
  2. Elokuvista oppii, jos haluaa oppia. Tietysti se on kiinni myös siitä, minkälaisia elokuvia katsoo. Joskus lukioiässä esim. historia ja uskonnot jäivät mieleen paljon paremmin elokuvien kautta.

    VastaaPoista
  3. Jo vain... Kait noista elokuvista jotain oppii, ainakin passiivisesti jää jotain mieleen jos ei muuta.

    Itse pidän enemmän tai vähemmän realistisista(?) ja historiallisesti faktoista elokuvista (esim. blogissakin mainittu Schindlerin lista). Kait ne jokseenkin tukee historian tuntemusta.

    VastaaPoista